måndag 9 september 2013

Könslig baksida

Nagellacksmålning, enormt klädutbud och bjuddejter till trots - det finns oförnekliga nackdelar med att födas till det kvinnliga könet. Det har med största sannolikhet inte gått någon förbi, men utifall att det finns någon världsfrånvänd stackare där ute så ämnar jag upplysa eder om att flickor, oavsett hårfärg och favoritstrumpor, några dagar varje månad vanligtvis drabbas av någonting som kan likställas med röda fallet eller någonting som är (citat från valfritt reklaminslag) "pinsamt, besvärligt och skamligt"på samma gång. Ja, ni fattar. Jag snackar lingonvecka.

Inte nog med att många små flickor luras till att längta efter menstruationsintåget ungefär på samma sätt som femåringen varje julafton suktar efter tomtens julklappssäck - när den väl kommer finns det ingen återvändo. För vissa tjejer är den hänsynslöst regelbunden, medan den för andra kommer med en nyckfullhet som ställer höga krav både på krisberedskap och sista hjälpen-kit. Bad, vita klänningar och lägerverksamhet utgör inga undantag i det som kallas för menstruationscykeln - den kommer likförbannat oavsett (eller kanske på grund av) önskningar om en uppskjutning på i alla fall två ynka dagar. Den är obeveklig.

Bortser man från de rent praktiska bekymren med ständig tampongberedskap och mensskyddslager i väskan, och bortser man från den rent förnedrande tanken på synliga bloddroppar när situationen slunkit ur händerna, återstår dessutom frågan om pengar. En tampongförpackning med 16 vita löpare kostar kring trettio kronor att införskaffa. Tilläggas bör att för den regelrätta blödaren, som enligt rekommendationerna (för att undvika tampongsjuka) byter skydd var sjätte timme, och vars blödningscykel varar i normala fem dagar, konsumeras under en enda blödningssession drygt 20 tamponger. (Om du är kille så är det nu du ska hurra av glädje över din seger i det genetiska lotteriet).

Men, gott folk, för första gången på väldigt många år finns det ett möjligt alternativ - ett mensskydd som kan användas vid inledningen av den förväntade första mensdagen, som inte genererar tampongsjuka (om ni inte vet vad det är - googla inte - ni mår bra av att inte veta) eller miljöskuldkänslor. Ett mensskydd som räcker i flera år, och som inte kostar mer än inköpskostnaden vid det enstaka köptillfället. Menskoppen. Smaka inte på ordet, för det tillhör mig veterligen inte ett av de myspysklassade i den svenska vokabulären. Faktum är dock att ordet är ytterst informativt, för det är precis vad det låter som. En kopp som samlar upp mensblodet, och från och med nu får ni fantisera fritt om hur händelseförloppet i själva verket ser ut. Jag har ärligt talat inte full koll.

Jag har ägnat de senaste dagarna åt en frenetisk menskoppjakt i de olika apotekens sortiment. Konversationerna med apotekspersonalen kan sammanfattas på följande vis:

Apotekare: Kan jag hjälpa dig med någonting?
Jag: Jo, jag söker efter en menskopp. Säljer ni det?
Apotekare: .... En vad, sa du?
Jag: En menskopp.
(Tystnad)
Jag: Alltså ett slags mensskydd, som tampong eller binda, fast det är ingen tampong eller binda utan en menskopp. (Inser svårigheten i att beskriva någonting som jag själv knappt vet vad det är, för någon som inte har den blekaste aning)
Apotekare: ...
Jag: Har ni menskoppar på lager tror du?
(Apotekaren ser sig omkring som om vi diskuterar ett riktigt förbjudet ämne i de heligaste av trädgårdar, alternativt just gett oss i kast med att langa knark över polisstationens disk. )
Jag: (något otåligt) Kan du kolla om ni säljer menskoppar tror du? Göra en sökning i datorn kanske?
Apotekaren: (drar djupt efter andan med en djup bekymmersrynka mellan ögonbrynen) Nej, alltså, SÅNT säljer vi inte här.
Jag: Nähä. Okej, vet du var det kan finnas då?
Apotekaren: (med vild blick och en uppsyn som om hon vill sjunka genom jorden, månen och mars) Nej!

Jag besökte fem olika apotek, och fick ovanstående bemötande på tre av ställena. På ett av de två mer vänligt inställda ställena gjordes en sökning på menskoppar, och jag fick en (förvisso ganska dålig) vägbeskrivning till närmaste apotek med varan i lager. Den gemensamma nämnaren mellan apotekarna i de menskopprädda apoteken var åldern - och det är nog det som fascinerar mig mest. Kvinnor i femtioårsåldern torde vara bland de mest erfarna och förstående vad gäller just menstruationsbekymmer och längtan efter en enkel lösning. Jag hade visst fel - det var först när apotekarnas ålder understeg tjugofem som bemötandet kändes varmt och omhändertagande. Kanske är menstruation fortfarande ett tabubelagt ämne bland femtioplussgenerationens apotekare?


14 kommentarer:

  1. Jag vet att de säljer menskoppar på en hemsida, alltså från de som uppfann den :) Låter lite konstigt med apotekspersonalen... De borde ju vara vana vid sådana samtalsämnen, kan man tycka xD

    SvaraRadera
  2. Det finns över 30 olika menskopps-märken i världen.
    Menskoppar har funnits i snart 100 år.
    Och fortfarande upptäcker folk menskoppar för första gången i Sverige :)
    Det är så det är.
    PS Googla menskoppar, så får du många alternativ till det märket som säljs på svenska apotek.

    Mvh
    Annelie, menskoppen.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips Annelie! Det är nästintill fascinerande att kunskapen om menskoppen är så liten - framför allt ute på apoteken som ju borde vara uppdaterade på någonting så centralt som menstruationsskydd (säg den kvinna vars liv aldrig har kantrats av mensproblem liksom).

      Radera
  3. Jag råder dig till att köpa antingen på menskoppen.se eller ladycup.se. Bägge har ett stort sortimente, resonabla priser och svarar snabbt på olika frågor du kan tänkas ha (jag ser att Annelie från Menskoppen redan har svarat dig!)

    Jag har haft menskopp i flera år, och ändå rynkar barnmorskor och gynekologer pannan när jag ställer en fråga angående detta... Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tips! Jag hittade till slut ett apotek med superservice och menskoppssortiment; så det löste sig till slut. Fick hjälp av en toppentrevlig ung tjej med koll på läget som ursäktade sina gammelmodiga kollegor haha. Ha det gott!

      Radera
  4. Vad fasen. Monopolet på apoteksfronten är ju i princip borttagen. Gör som du gör i vilken butik som helst där du får ett dåligt bemötande: Kräv att få tala med butikschefen och informera denna om att det finns en person i personalstyrkan som behöver lite hjälp med det här med kundbemötande.
    Själv har jag haft menskopp i snart ett år, och jag skulle rekommendera dig att ha trosskydd eller binda den första tiden med din menskopp (det kanske låter lite underligt, men jag fick min av syrran.) eftersom det tar ett par gånger att få in tekniken för själva införandet.
    Dock så använder jag tampong när jag ligger ute på sjön, eftersom det är sjukt osmidigt att desinficera en menskopp när du har noll kokmöjlighet. (Såvida du inte går till skeppskocken, men han är filipinare på 50 bast så jag vetefan.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än att hålla med! Hade det handlat om ett enstaka Apotek skulle jag definitivt ha övervägt tanken, men nu handlar det om fyra olika vars namn jag inte har koll på - så jag får helt enkelt erkänna mig för lat för att återkomma med klagomål.

      Det hela slutade med att jag hamnade i ett apotek med både menskoppar och trevlig personal - så i slutändan gick det fint. Kan bara hålla med om att trosskydd är att rekommendera till en början; kanske framför allt för att mildra den egna osäkerheten kring hur det hela fungerar - men jag tycker att tekniken kommer rätt fort. Har haft den en vecka nu och är så klart helt och håller menskoppfrälst. Herregud vad skönt att slippa kånka runt på tamponger och bindor, planera som en dåre och förutse den där eländesveckan varje månad.

      Skeppskockar tror jag för övrigt att jag ska hålla mig undan från; får spara några paket tamponger om jag skulle få för mig att dra ut på en jorden-runt-segling helt enkelt ;)

      Ha det fint!

      Radera
  5. köpte både min och min mammas menskopp på Groupon, 149:- styck ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Attans alltså, det svider i studentbudgeten att höra ;) Fick min för 300 blankt haha.

      Radera
  6. Personligen tror jag att apoteken inte säljer menskoppar för de är ett vinstdrivande företag. Och endast ett inköp på 10 år är ingen lönsam affär....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trolig teori! Siffernörd som jag är har jag faktiskt räknat på det där - och kommit fram till att om en lyder råden och använder tampong samt byter denna inom loppet av 6 timmar, dvs använder fyra tamponger per dag (lågt räknat då) och blöder i genomsnitt 5 dagar en gång i månaden skulle det innebära att:
      - En kvinna lägger varje år 252 kronor på tamponger (ganska låg kostnad kan tyckas, och den är säkert lägre än verkligheten)
      - En kvinna spenderar under sin livstid 11340 kronor på tamponger - och förbrukar sammanlagt drygt 36 kilo bomull bara på tamponger.
      - I Sverige fanns det den 31 december 2011 4 756 021 st kvinnor i landet. Dessa kvinnor använder under sina liv 51365026800 (minst) tamponger, vilket skulle motsvara en omsättning som är något högre då genomsnittskostnaden för en tampong är 1,05 kronor (på apoteket).
      - Under ett år skulle Sveriges kvinnor förbruka (om alla använder tamponger dvs) drygt 3,8 TON bomull. Galet!

      Radera
  7. Kul att du lyckades hitta en menskopp till slut. Här är tips på vad du kan göra med de överblivna tampongerna: http://fiadirekt.wordpress.com/2013/05/14/oppet-brev-till-alla-tampongtillverkare/
    Lycka till! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tusen tack alltså! Undrade precis vad jag skulle göra av med de där hundra tampongerna som ligger dammandes i byrålådan ;) ...now I know; vilken fin julgran jag kommer att ha i år!!

      Radera
  8. Riktigt intressant bloggning! Våra Lunette menskoppar finns på Apotek Hjärtat och personalen har utbildats och vet om produkterna. Om Lunette finns inte på hyllan i AH närmaste dig, kan de beställa den. Men tyvärr finns det ingen övrig läkemedelsdistributör i Sverige som kan erbjuda koppar för andra apotekskedjor.
    Medvetenheten i Sverige om menskoppar är fortfarande mycket mindre än t. ex. i Finland (där vi kommer ifrån). Som vet är mest unga och välutbildade kvinnor. Det är ju synd. Men vi försökar ändra det och kämpar för öppen attityd mot menstruation samt medvetenhet om menskopp, så att varje kvinna skulle veta att det finns ett alternativ. Kvinnan kan då välja en menskydd/menskopp som passar henne bäst.

    SvaraRadera